Openingsfestival in TivoliVredenburg

  • WA_TiVre_01
  • 140703-4 682x682
  • door Cloud9 met Koning
  • Wende Snijders

Van 21 juni t/m 3 juli 2014 vond in Utrecht het openingsfestival plaats van het nieuwe muziekpaleis TivoliVredenburg. Onderdeel van het openingsfestival was een Architectenestafette waaraan vijf architecten deelnamen die samen het nieuwe theater hebben ontworpen. Patrick Fransen, Pieter Bannenberg, Jo Coenen, Thijs Asselbergs en Herman Hertzberger kregen elk 15 minuten spreektijd in de ‘oude’ grote zaal, waarna men de nieuwe zalen kon bezichtigen.

Ter afsluiting van het openingsfestival van TivoliVredenburg was op 3 juli de officiële opening door koning Willem Alexander. Na de gong-ceremonie in de Grote Zaal werd de koning rondgeleid door alle zalen en kreeg hij een optreden te zien. In Cloud Nine, een ontwerp van Thijs Asselbergs architectuurcentrale, werd een optreden verzorgd door Wende Snijders, waar ze het lied ‘Last Resistance’ zong.

De grote zaal voor 1700 bezoekers van het oude Muziekcentrum Vredenburg, in 1976 gebouwd naar ontwerp van Herman Hertzberger, is in het nieuwe muziekpaleis behouden en grondig gerenoveerd. Kenmerkend voor de nieuwbouw is dat de vier nieuwe zalen als aparte biotopen aan twee 45 meter hoge betonnen kernen hangen. Dat vergt zware en complexe staalconstructies. Jo Coenen tekende voor de grootste zaal, de popzaal Ronda voor 2000 bezoekers, met recht daarboven de cross-overzaal Pandora ontworpen door NL Architects die voor verschillende soorten optredens gebruikt zal worden. De ronde kamermuziekzaal Hertz, een ontwerp van Architectuurstudio HH, kraagt uit boven de oude zaal. Deze zaal hangt aan een van de kernen, met als contragewicht de jazz-zaal, ontworpen door Thijs Asselbergs, die bovenin het gebouw is gekomen, op de achtste en tiende verdieping. De jazz-zaal kreeg de toepasselijke naam Cloud Nine.

Thijs Asselbergs ontwierp drie strakke ruimtes met donkere hout vloeren en witte wanden, waarin de muzikanten en publiek zich kunnen uitleven. Het totale complex ziet hij als een muziekkathedraal, met zijn jazz-zaal Cloud Nine en de jazzclub als een soort kapellen en de workshopruimte als sacristie. Binnen dat totaal zaten alle architecten op basis van gelijkwaardigheid in het team, hij illustreerde dit met een schetsje van een roeiboot: ‘Het is alsof je samen in een roeiboot zit, maar Hertzberger heeft wel de regie. Waarbij je je overigens wel kunt afvragen: is de positie van Hertzberger nu de voor- of achterkant van het bootje?’.

Cloud Nine

Thijs Asselbergs zingt ‘On the Sunny Side of the Street’ in jazz-zaal Cloud Nine.